Weerstand op peil houden

“Nederlanders zijn massaal geveld door een griepvirus”,  kopte het AD deze week. Heb jij nog geen griep en wil je dit graag
zo houden, lees dan deze 10 tips:
1. Blijf zover mogelijk bij zieke mensen uit de buurt, beetje lastig als je kind of partner ziek is, maar in alle andere gevallen is dit het meest verstandige om griep te voorkomen;

2. Eet zo min mogelijk suikerrijke producten. Suiker ondermijnt je weerstand en je wilt je weerstand juist op peil houden;
3 Ga op tijd naar bed. Voldoende slaap is zeer belangrlijk om je weerstand op peil te houden; 
4. Gebruik vitamine d3 druppels of capsules. Een klein tekort aan vitamine D maakt namelijk dat je meer vatbaar bent voor ziektes;
5. Eet veel groente rijk aan vitamine C: spruitjes, broccoli, bloemkool, courgette, bleekselderij etc;
Eet dagelijks ook een paar porties fruit (bij voorkeur fruit dat rijk aan vitamine C en tegelijkertijd weinig suiker bevat): blauwe bessen, citroen (sap met water), frambozen (diepvries), grapefruit, peer met schil, appel met schil, partjes sinasappel. Vruchtensap raad ik af ivm hoeveelheid suiker en weinig vezels;
6. Vitamine A is belangrijk om het immuunsysteem optimaal te laten werken. Een tekort aan deze vitamine leidt al snel tot een grotere kans op het krijgen van infecties. Vitamine A is een in vet oplosbare vitamine en zit onder andere in vis, lever en boter. Betacaroteen, een voorloper van vitamine A (groente en fruit) zorgt ervoor dat je lichaam voldoende vitamine A opneemt.
De ADH voor vitemine A is 3000 mcg per dag, het is belangrijk dit niet te overschrijden.
7. Eet wekelijks gefermenteerde producten zoals zuurkool, yoghurt, kefir. Gefermenteerde voeding zorgt voor een goede darmbalans, een goede darmbalans is heel belangrlijk voor je weerstand;
8. Vitamine b 2 en b6 zorgen ervoor dat inwendige infecties bestreden worden en het immuunsysteem krachtig werkt. Eet dagelijks een of meerdere porties: vlees, eieren, aardappelen, peulvruchten, groene bladgroenten en granen.
9. Zink en selenium: twee mineralen die belangrijk zijn voor de goede werking van je immuunsysteem. Zink komt vooral voor in vlees, vis zoals haring, oesters, peulvruchten, rijst, pompoenpitten. Selenium is een spoorelement, je hebt er maar weinig van nodig maar het is wel een belangrijke stof voor je lichaam. Selenium functioneert als een antioxidant en beschermt ook nog eens de schildklier. Selenium komt voor in een hoop verschillende voedingsmiddelen zoals: vis, kip, knoflook, eieren, tomaten, champignons, zaden en noten.
10. Beetje een inkopper maar roken, het regelmatig drinken van alcohol, overgewicht en weinig sporten zijn gewoontes die allemaal niet  bevordelijk zijn voor je weerstand. Stop met roken, probeer dagelijks wat aan beweging te doen (liefst in de buitenlucht) en beperk je alcoholinname en snoepgedrag.
Kortom lekker aan de spruiten, vis, granen en blauwe bessen en op tijd naar bed!
image_print

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *