Waarom teveel buikvet zo ongezond is

Waarom is teveel buikvet zo ongezond? Professor in Nutrition and Pharmacology aan de Wageningen Universiteit, Renger Witkamp, legt in het onderstaande filmpje heel helder uit wat de gevaren zijn van teveel buikvet.

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/hoe-kun-je-te-dik-en-toch-gezond-zijn~a4176620/

Zo zou de groei van vetweefsel rond je organen (buikstreek) het afweersysteem actief maken. In de vetcellen gaan afweercellen zitten die vervolgens een ontstekingsreactie veroorzaken. Deze ontstekingsreactie heeft negatieve consequenties voor je gezondheid zoals:

  • opname van glucose in je spieren raakt verstoord (mogelijk gevolg diabetes 2),
  • bloedvaten gaan dichtzitten (aderverkalking),
  • je lever raakt vervet (gevolg hoog cholesterol–> grotere kans hart- en vaatziektes),
  • je hersenen worden negatief beinvloed. Zo zou er een relatie zijn met teveel buikvet bij kinderen en vergrote kans op dementie bij deze groep op latere leeftijd. Ook is er een relatie met teveel buikvet en ontstaan hersenbloeding.images

Hoe weet je of je teveel intern vet in je buikstreek hebt?

Het vet dat rond je organen zit wordt visceraal vet genoemd. Teveel vet rond je organen komt niet alleen voor bij mensen met overgewicht (obese). Ook bij slanke mensen kan er sprake zijn van teveel visceraal vet. Slanke mensen met teveel visceraal vet worden ook wel  Tofi genoemd. Tofi staat voor: thin outside, fat inside. Naar schatting zou zo’n 40% van de slanke mensen teveel visceraal vet hebben en dus verhoogde hebben op ontstekingsreacties in het lichaam. Bij mensen met overgewicht ligt dit percentage nog hoger.

Hoe weet je of je teveel intern vet rond je organen hebt zitten?

De beste manier om de hoeveelheid visceraal vet in je lichaam te  bepalen is aan de hand van een MRI scan. Ook met een CT scanner kan via rontgenstralen een dwarsdoorsnede van je lichaam worden gemaakt. Vaak is er al sprake van klachten want je komt niet zomaar voor een dure scan in aanmerking. Belangrijk is natuurlijk om klachten en ontstekingsgerelateerde ziektes voor te zijn. Gezond eten en voldoende beweging is dan ook veel zowel slanke als minder slanke mensen erg belangrijk. Net als het voorkomen van stress, tegengaan verstoord dag- en nachtritme en te weinig slaap. Hierdoor raakt namelijk je hormoonhuishouding van slag en ga je meer vet opslaan.

Taille omtrek en taille heup ratio

Het meten van je tailleomvang is verreweg de meest snelle en goedkope manier om te bepalen of je in de gevarenzone zit. Bij mensen met een dikke buik en te grote tailleomvang ligt het redelijk voor de hand dat ze teveel visceraal vet rond hun organen hebben zitten. Het kan echter wel zo zijn dat mensen met eenzelfde tailleomvang verschillende waardes van intern buikvet hebben. Zo kan je tailleomvang prima in orde zijn maar kun je toch teveel intern buikvet hebben. Vaak merkt deze groep “slanke mensen” pas dat ze teveel visceraal vet hebben als er sprake is van te hoge bloeddruk of cholesterol waardes. Het meten van de tailleomvang is dan ook lang niet zo precies als het maken van een scan maar toch geeft het een goede indicatie.

Hoe meet je jouw taille-omvang?

Leg een meetlint rond je taille iets boven je navel en adem rustig in en uit. Meet nu de omvang van je taille. In de onderstaande tabel kun je aflezen of je tailleomvang goed of (iets) te hoog is.

Tailleomvang

Taille- heup ratio bepalen in plaats van BMI

Voor dietisten en artsen is de waaarde van de taille heup ratio eigenlijk een veel betere maatstaf voor bepalen gezondheidsrisico’s dan het BMI percentage. De taille heup ratio is namelijk een veel betere voorspeller voor het al dan niet krijgen van hart-en vaatziektes, diabetes en andere ontstekingsaandoeningen.*1

De taille heup ratio is makkelijk te bepalen. Meet zoals hierboven beschreven eerst je tailleomvang met een meetlint. Meet vervolgens op het breedste punt je heup omvang (zonder kleding aan). Deel het getal van je tailleomvaing door het getal van je heupomvang en dan heb je jouw taille-heup ratio bepaald.

Bij vrouwen zou dit getal onder de 0,8 moeten liggen en bij mannen onder de 0,95.

Veel dietisten en voedingsconsulenten gebruiken speciale weegschalen die zowel het lichaamsvetpercentage meten alsmede het visceraal vetniveau. In mijn praktijk wordt ook gebruik gemaakt van zo’n Body composition weegschaal. Nadeel van zo’n weegschaal is dat de uitkomsten door verschillende factoren (waaronder tijdstip van meten) kunnen fluctureren. Toch geven de uikomsten een aardige indicatie in combinatie met opmeten heup- en tailleomvang.

Is jouw tailleomvang te groot. Probeer dan wat kilo’s af te vallen. Zoals eerder gezegd kan voldoende slaap, beweging en het voorkomen van stress ook positief uitwerken.

Heb je voedingsadvies of ondersteuning nodig? Maak dan een afspraak via de webwite.

 

 

  1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1373709/

 

 

 

image_print

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *