Voorkom diabetes

Gisteren, 7 april, was het World Health Day. De dag dat de WHO (World Health Organization) haar verjaardag viert. De WHO riep alle landen gisteren op om de strijd aan te gaan tegen diabetes. In dertig jaar tijd  is het aantal volwassenen met diabetes namelijk verviervoudigd tot 422 miljoen.

Tijd voor actie dus. In veel gevallen gaat het om diabetes type 2 (vroeger ouderdomssuiker genoemd), een variant die vaak veroorzaakt wordt door een verkeerde leefstijl (weinig bewegen, roken, ongezond eten). Niet zelden gaat diabetes type 2 gepaard met obesitas.

Heb je diabetes 2, dan kun je door gezond te gaan eten, te stoppen met roken en meer te bewegen in sommige gevallen het tij keren. Nog belangrijker is te voorkomen dat het zover komt. Benieuwd hoe je doet doet? Lees dan de volgende voedingsrichtlijnen.

Richtlijnen:

  • Eet veel groente, fruit, noten en zaden;
  • Beperk consumptie koolhydraatrijke producten met toegevoegd suiker (koek, snoep, sauzen etc.);
  • Neem zoveel mogelijk volkoren granen;
  • Wees zeer matig met alcohol;
  • Neem dagelijks een a twee porties zuivel, dit hoeft niet perse magere zuivel te zijn;
  • Beperk de consumptie van verzadigde vetten uit vlees, vleeswaren, snacks, koek, sauzen, kant- en klaarmaaltijden. In plaats van vet vlees kun je beter kip, kalkoen en magere rundvlees eten;
  • Eet zoveel mogelijk voeding met een lage Glykemische waarde, hierdoor stijgt je bloedsuiker minder snel. (zie https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/over-eten/glykemische-index)
  • Gebruik bij het bakken en op smaak maken van salades veel onverzadigde vetzuren zoals olijfolie;
  • Neem twee keer per week een portie vette vis;
  • Neem dagelijks vitamine D3 druppels;
  • Gebruik geen gezoete dranken, ook geen vers vruchtensap;
  • Koffie drinken heeft positief effect op insuline maar overdrijf het niet. Max. 3 koppen per dag.

 

 

image_print

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *