Vegetarisch dieet niet perse gezond

Jarenlang at ik zelf geen vlees, zo’n 18 jaar lang. Wel at ik zo nu een dan een stukje (vette) vis, maar verder was het vooral tofu, quorn, linzen en kikkererwten dat ik bij mijn maaltijden at. Daar was ik in de loop van de jaren helemaal aan gewend, het was prima te doen en had ik makkelijk de rest van mijn leven vol kunnen houden. Echter, drie jaar geleden merkte ik dat ik minder energie had, over het algemeen bruis ik altijd van de energie dus het verschil was duidelijk merkbaar. Ook had ik na het sporten steeds langer en meer last van spierpijn. Na een hardlooptraining moesten mijn spieren min. 2 dagen herstellen en dan nog voelden mijn benen stijf en pijnlijk. Tijdens mijn opleiding tot orthomoleculair voedingsadviseur in 2013, werd ik steeds bewustiger van mijn lichaam. Door de diverse lichamelijke signalen besloot ik mijn bloedwaardes te laten controleren en wat bleek: mijn b-12 waarde was aan de lage kant, net als mijn hb (ijzer) gehalte. Ondanks het feit dat ik voedingssupplementen gebruikte en veel plantaardige eiwitten nam en minstens 400 gram groente per dag at, was mijn lichaam niet in staat de tekorten aan te vullen. Mijn twee zwangerschappen hebben dit nog extra versterkt.

Nu is deze blog echt geen pleidooi om vooral veel vlees te eten. Integendeel, als groot voorstander van de duurzame Pegan leefstijl (75% plantaardig, 25% dierlijk) pleit ik ervoor om grotendeel plantaardig te eten. Echter, ons lichaam heeft wel dierlijke eiwitbronnen nodig om goed te kunnen functioneren. We hebben niet heel erg veel dierlijke eiwitten nodig, maar wel voldoende om onze spieren goed te laten werken en ons zenuwstelsel optimaal te laten functioneren. Zelf eet ik inmiddels een paar keer per week een stukje biologisch vlees, ook eet ik een paar keer per week een stukje vis. De rest van de dagen eten wij nog steeds vegetarisch. Vleeswaren raak ik verder niet aan, want zit vooral erg veel rotzooi in. Mijn energie is weer terug en mijn spierpijn weer acceptabel. Toch blijken er (naast het binnenkrijgen voldoende b-12 en ijzer) steeds meer redenen te zijn om  zo nu en dan een stukje vlees te eten.

Recent onderzoek heeft namelijk aangetoond dat een vegetarisch dieet op lange termijn kan zorgen voor vergrote kans op ontstekingsaandoeningen, hart- en vaatziekten en zelfs bepaalde vormen van kanker. Door kleine mutaties in het DNA (ontstaat na meerdere vegetarische generaties), zal het lichaam steeds makkelijker vetzuren opnemen uit planten, dus ook de ongewenste vetzuren. Ook zal het lichaam meer van het ontstekingsbevorderende omega 6 arachidonzuur aanmaken, (dit wordt in het menselijk lichaam gevormd uit linolzuur). Een vegetarisch dieet bevat vaak ook nog eens weinig ontstekingsremmend omega 3 vetzuur  (behalve als je veel zeewier eet en regelmatig vis neemt) en juist veel omega 6 vetzuren (o.a. uit zonnenbloemolie maar ook in sojabonen), waardoor de kans op hartaandoeningen, diabetes, reuma en bepaalde vormen van kanker groter zou worden. Een, wat mij betreft, verrassende conclusie maar wel eentje om goed bij stil te staan als je een vegetarisch of veganistisch dieet wilt gaan volgen. Eet je Vegan of vegetarisch zorg er dan in ieder geval voor dat je meerdere keren per week algen en wieren eet (of supplement spirulina) en gebruik een b-12 supplement van goede kwaliteit. Eet niet teveel sojabonen en laat je ijzergehalte eens per jaar checken als je je moe voelt. Vegetariers zouden extra goed moeten letten om signalen als vermoeidheid en spierpijn.

Lees er meer over in dit artikel: http://dailym.ai/1PF69HO

image_print

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *