Trendy food bij een trendy lifestyle


Per week komen er meerdere nieuwe foodbloggers bij. Niet dat er zoveel nieuwe ontdekkingen over voeding worden gedaan of dat er volop nieuwe recepten bedacht worden. Nee, er is vooral sprake van het betere knip- en plakwerk gegoten in een eigen bedacht hip jasje. Hoewel eigen, ook qua vormgeving doet men elkaar graag na. hip-food

Het draait tegenwoordig vooral om de hipheid van de presentatie van de recepten en de hipheid van de outfits van de foodbloggers. Jawel, voeding is hip en past helemaal binnen het volop bezig zijn met je lifestyle.

Dat veel recepten niet altijd lekker zijn en ook niet altijd zo gezond zijn als bloggers doen voorkomen wordt hier maar even buiten beschouwing gelaten.

Tot zo’n paar jaar geleden ging het bij foodbloggers en receptenbedenkers echt om het recept. De smaak moest kloppen, het recept moest in balans zijn en het moest betrekkelijk eenvoudig te maken zijn voor de thuiskok.

Tegenwoordig gaat het grotendeels om de presentatie van de recepten en “kok”. Een muffin van amandelmeel in handen van een ultra afgetraind persoontje gekleed in de nieuwste sportmerkkleding. Er wordt niet bij vermeld dat amandelmeel zeer calorierijk is en dat de dame op de foto deze muffin waarschijnlijk bijna nooit eet omdat ze anders al die kilo’s er niet uitkrijgt. Om maar niet te sprake over de droogheid van de meeste muffins die gemaakt worden van amandelmeel.

Wat ik met dit alles probeer over te brengen is dat we foodblogging meer als mode moeten gaan zien. De trends volgen elkaar in rap tempo op, het gaat vooral om het uiterlijk (van de voeding en bedenker) en niet persé om de inhoud (duurzaamheid/gezondheid/smaak). Neem het allemaal met een korrel zout en een portie gezonde, hollandse nuchterheid.

Echte serieuze foodbloggers zijn er natuurlijk nog wel, een aantal daarvan schrijven zelfs vanuit de wetenschappelijke hoek. Als je echt serieus meer kennis over voeding wil, lees dan eerst goed op een website of iemand kennis (liefst met bronvermelding) deelt of aan mode doet. Daarbij is het aantal volgers niet altijd bepalend.