Sugarsweet: suiker en je gezondheid (deel 1/2)

cholesterolwijzerDe laatste jaren zijn er heel veel onderzoeken gepubliceerd over de werking van suiker op het lichaam.

De toegenomen interesse in suiker is niet zo gek als je kijkt naar het toenemende aantal mensen met obesitas. Zo’n 40 jaar geleden, in de jaren zeventig, waren er wereldwijd veel minder mensen met overgewicht. Destijds was er sprake van een ander gezondheidsprobleem. In die tijd was er in de westerse wereld een toenemend aantal mensen met hart- en vaatziekten.  In Nederland kwam de overheid destijds dan ook met een landelijke campagne, in samenwerking met de Hartstichting, om mensen bewust te maken van het gevaar van vet eten en cholesterol.

Cholesterol was de grote boosdoener en heel Nederland moest vooral vetarm gaan eten. De randjes vet werden keurig van het vlees gesneden, volle melk werd vervangen door halfvolle melk, roomboter kreeg een “gezond” namaak zusje nl Becel en de jus werd flink aangelengd met water of bouillon. Ook kreeg Nederland een eigen voeding professor, prof. dr. Martijn Katan, die regelmatig op televisie uitleg gaf over het wel en wee rond cholesterol en voeding.

Inmiddels zijn we veel verder en weten we dat er goed cholesterol bestaat (HDL) en slecht cholestrol (LDL) is.  Ook weten we nu dat voeding maar een beperkte invloed heeft op je cholesterol en dat het vooral verzadigd vet is wat de hoeveelheid slecht cholestrol (LDL) in je bloed doet toenemen. Onverzadigde vetten verhogen juist de hoeveel goed en belangrijk HDL cholestrol. Daarnaast zijn ook erfelijke factoren, roken en weinig bewegen van invloed op je cholesterol waardes. Maar goed dat wat betreft cholesterol.

Vanaf die tijd is echter wel de toename in gebruik van suiker ontstaan. De afgelopen veertig jaar zijn er steeds meer producten op de markt gekomen waar weinig vet in zit. Echter, fabrikanten hebben toch iets moeten bedenken om de smaak van het product goed te houden.  Je raadt het misschien al, er is in de afgelopen veertig jaar steeds meer suiker toegevoegd aan voedingsmiddelen. Niet alleen suiker want ook zout is een echte smaakmaker dus ook met de zout bus is steeds meer geschud. Suiker is dus een grote vriend geworden van fabrikanten.

Ons hele eet- en drinkpatroon is tegenwoordig vormgegeven rondom suikerrijke producten. Dronken we in de jaren zeventig koffie, thee, bekertje melk, water en af een toe een glaasje drank en ranja (limonade). Tegenwoordig drinken we nog wel koffie (liefst cappuccino/latte) en thee met smaakjes maar ook vruchtensappen , Rose vice, dagelijks limonade, yogi drink, chocolademelk, smoothies, frisdrank, sportdrank en/of energy drinks. De hoeveelheid calorieën aan drinken dat je we dagelijks binnenkrijgen ligt vele malen hoger dan zo’n veertig jaar geleden.

Dan heb ik het alleen nog maar over het verschil tussen de toegenomen hoeveelheid gesuikerde drankjes die we nuttigen. Voor jonge kinderen ligt hier duidelijk het ontstaan van het obesitas probleem. Een glas drinken met veel suiker (dus ook vruchtensap) is een razendsnelle manier om veel calorieën binnen te krijgen. Die ren je er niet zo een twee drie af en je krijgt er, door de hoeveelheid suiker, op de lange termijn juist minder energie van.

Kijk je dan nog naar de hoeveelheid suikerrijke tussendoortjes die er tegenwoordig gegeten worden dan is het duidelijk dat suiker al geruime tijd de plaats van vet heeft ingenomen in de wereld. Verbazingwekkend is het wel dat de overheid in de jaren zeventig nog zeer actief was in het voeren van campagnes om mensen minder vet te laten eten, er overleden destijds namelijk veel mensen aan hart- en vaatziektes. In deze tijd is het ineens eigen verantwoordelijkheid en mogen we lekker dik worden en hieraan gerelateerde ziektes krijgen. Zal het verschil in betrokkenheid komen doordat je niet direct dood gaat aan obesitas of steekt Nederland gewoon de kop in het zand?  Tot nog toe kijkt de overheid  vooral vanaf de zijlijn toe en komt niet veel verder dan het “Convenant gezond gewicht”.

Wellicht is er nog niet voldoende bewustzijn in Nederland wat een enorm nadelig effect (te veel) suiker op je lichaam en geest kan hebben. Ik begon deze blog over de hoeveelheid artikelen die de laatste jaren over suiker zijn geschreven. Vooral vanuit de wetenschap wordt er veel productie geleverd. Niet alle onderzoeken zijn even betrouwbaar, in deel twee van deze blog over suiker, ga ik verder in op de effecten van suiker op ons lichaam. Daarbij zal ik me richten op de meest betrouwbare onderzoeken over de effecten van suiker op je lichaam.

 

 

image_print

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *