Smoothie kan darmproblemen veroorzaken


Al enige tijd is de SMOOTHIE populair. Groene smoothies, fruitsmoothies, yoghurtsmoothie, you name it en je komt het tegen in de supermarkt, tijdschriften of op internet.

Zelf maak ik ook geregeld om smoothie, gewoon omdat het een makkelijke manier is om de nodige vitamines binnen te krijgen. Zelf heb ik al diverse malen ondervonden dat ik last kreeg van mijn darmen na het drinken van een smoothie, vooral als ik een schepje spirulina had toegevoegd. Nu blijk ik niet de enige te zijn bij wie de vertering van een smoothie problemen veroorzaakt.

Dr. Jonathan Hoare, een vooraanstaand britse gastroloog (wetenschapper en arts die zich bezighoudt met het maag- en darmstelsel), werkzaam in het Londense  St. Mary’s ziekenhuis, zegt dat ons maagdarmstelsel in veel gevallen niet in staat is de hoeveelheid fruit- en groentesuikers te verteren. Deze suikers, ook wel Fodmaps genoemd veroorzaken bij snelle nuttiging (vooral in vloeibare vorm) problemen in de darmen. Fodmaps zijn kleine moleculen (koolhydraten) die slecht of helemaal niet opgenomen worden in de dunne darm en dus in de dikke darm terechtkomen en aldaar (met dank aan darmbacterien) gaan fermenteren. Deze fermentatie veroorzaakt darmprobleen, denk aan buikpijn, een opgeblazen gevoel en diarree. Allemaal symptonen van IBS, ofwel prikkelbare darmsyndroom. Dr. Jonathan Hoare zegt dat veel mensen denken last te hebben van IBS, terwijl de klachten vooral veroorzaakt worden door het drinken van smoothies.

Niet iedereen kan grote hoeveelheden suikers (fodmaps) in geconcentreerde vorm verdragen. Smoothies zijn daarom zeker niet zaligmakend.

Daarnaast darmproblemen geven smoothies een kortdurend gevoel van verzadiging doordat de maag snel geleegd wordt en het spijsverteringsproces vanaf de mond maar half in gang komt. Kortom, drink vooral zo nu en dan een smoothie, maar iedere dag is echt niet aan te raden. Krijg je darmklachten stop dan onmiddelijk met het drinken van smoothies voordat de klachten erger worden. Overdrijf ook niet met de hoeveelheden fruit die je in een smoothie stop. Een a twee stuks fruit (sap meegerekend) is meer dan genoeg.

Lees er meer over in dit artikel: http://www.dailymail.co.uk/news/article-3577895/Juicing-health-risk-say-experts-liquidising-fruit-vegetables-drink-leaving-feeling-bloated.html