RIVM: sterke toename hart- en vaatziekten 2040

Het RIVM kwam vanochtend met nieuwe berekeningen naar buiten omtrent het aantal mensen dat naar verwachting hart- en vaatziekten krijgt in het jaar 2040 in Nederland. Daarbij is gekeken naar de verwachte bevolkingstoename in relatie met cijfers uit 2011 omtrent aantal mensen met: hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, hoog cholesterol en het aantal dat rookt. Factoren als alcoholgebruik, voedingsgewoontes, mate van lichaamsbeweging zullen ongetwijfeld ook meegenomen zijn in dit onderzoek.

Dietetic set of paleo diet of vegetables and fruits on white

Dietetic set of paleo diet of vegetables and fruits on white

Dit is doorberekend naar 2040 geeft het een aardig beeld wat we kunnen verwachten in de toekomst.

Elke dag overlijden, volgens de hartstichting, 100 mensen aan de gevolgen van hart- en vaatziekten in Nederland. Dit aantal zal in de toekomst sterk toenemen.  Na kanker, zijn hart- en vaatziekten doodsoorzaak nummer 2 in ons land.

Hoe kan dit?

Ergens is het lastig te begrijpen. We leven in een tijd waarin zoveel kennis is over hoe gezond te leven. Toch lijken we niet in staat het tij te keren. Een belangrijke oorzaak van de toename is het feit dat we met zijn allen veel langer leven dan zo’n 50-100 jaar geleden. Hierdoor krijgen we ook te maken met steeds meer mensen die een vorm van kanker krijgen. Verder is er nog steeds een grote groep Nederlanders die ongezond eten, dagelijks meerdere glazen alcohol drinkt en/of sigaretten rookt.  Dit in combinatie met gebrek aan lichaamsbeweging resulteert binnen de kortste keren in een hoge bloeddruk en hoge cholesterol waardes. Beide voorboden voor hart- en vaatziektes.

Ook wordt er nog veel teveel suikerrijke voeding gegeten en suikerrijke drankjes gedronken en krijgen we teveel verzadigd vet binnen. Maaltijden in Nederland bestaan nog steeds voor een groot deel uit vlees (vet), zetmeelrijke (=suiker) producten als zoals aardappels, rijst, pasta en nog te weinig uit groente. Om die reden probeer ik actief meer aandacht te vragen voor de gezondsheidsvoordelen van het Pegan (Paleo-Vegan) dieet dat voor 75% uit groente bestaat. In het e-book dat zeer binnenkort via deze site te bestellen is kunt u hier meer over lezen. Een gezond eet/drink patroon is erg belangrijk om hart- en vaatziektes maar ook kanker te voorkomen.

Gezond eetpatroon vormt de basis voor een gezond lichaam

Als voedingsadviseur kijk ik altijd verder dan naar voedingsgewoontes alleen. Een gezonde leefstijl gaat verder dan gezond eten, het gaat ook om zaken als lichaamsbeweging, stress reductie, voldoende slaap en roken en drankgebruik. Toch hoef je echt niet perse geheelonthouder te zijn of een abonnement op de sportschool te nemen om een gezond lichaam te behouden. De basis vormt een gezond voedingspatroon. Wanneer je goed eet, krijg je ook meer energie om aan lichaamsbeweging te gaan doen en (soms) orde op zaken te stellen in je leven wat beteft stress. Wanneer je goed eet en voldoende beweegt komt dit je nachtrust ook ten goede. Het drinken van alcohol is niet alleen slecht voor je nachtrust, je lever, bloeddruk en veel andere zaken, het verslechtert ook nog eens je weerstand, hormoonhuishouding en maakt je minder energiek. Je lichaam heeft per slot van rekening alle energie nodig om alcohol  af te breken. Teveel suiker consumeren geeft energiedips, kan werking lever- en alvleesklier verstoren en ondermijnt je weerstand. Teveel van bepaalde vormen van verzadigd vet (geldt niet voor zuivel) is slecht voor werking van je aderen/bloedvaten en je hart. Kortom een hoop ongezonde voedingsgewoontes kunnen je leven behoorlijk beinvloeden, zonder dat je het perse in de gaten hebt.

Hoe bereik je een gezonde leefstijl

Start met het eten en drinken van gezonde voeding/drank zoals veel groente en fruit, ongezoete (geiten) zuivel, vis, noten, zaden, water, (kruiden) thee en max. 3 koppen koffie per dag. Laat pakjes en zakjes staan en blijf zoveel mogelijk weg van de koek-, snoep-, drank-, en chipsafdeling. Eet een paar keer per week een stukje onbewerkt vlees en vis en eet ook eens een eitje en dagelijks wat ongebrande noten. Drink alleen in het weekend een paar glaasjes alcohol, stop met roken en ga lekker naar buiten voor wat lichaamsbeweging zodra het kan, slaap voldoende en beperk stress. Als je dan ook je genen nog mee hebt wordt je fluitend 100!

 

 

 

 

image_print

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *