Ontbijt overslaan ongezond?

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, toch?
Uit verschillende onderzoeken, naar de lichamelijke effecten van het overslaan van het ontbijt, blijkt dat dit niet slecht is voor je lichaam. Dat wil niet zeggen dat het voor ieder mens prettig is en/of aan te raden is om tot het middaguur niets te eten. Heb je een fysiek beroep of ben je een echt ochtendmens (die al voor dag en dauw op is), dan zul je meer behoefte hebben aan het eten van een ontbijt. Ook blijken genen een rol te spelen bij het al dan niet goed functioneren met of zonder het eten van een ontbijt. Toch is het niet slecht voor je lichaam om je ontbijt over te slaan. Een uitzondering geldt uiteraard wel voor kinderen, zwangere vrouwen en mensen die ziek zijn.*1

Geschiedenis van het ontbijt
In het oude Griekenland en het Persische en het Romeinse rijk at men maar 1 maaltijd per dag. Hoe het voor die tijd zat weten onderzoekers niet zeker, maar er wordt vanuit gegaan dat “de vroege mens” eigenlijk maar 1 maaltijd per dag at, waarschijnlijk werden er wel kleine hapjes tussendoor gegeten.
In de middeleeuwen aten de mensen, vooral de mensen uit de hogere kringen,  twee maaltijden per dag: een middagmaal en een licht avondmaal. De kerk predikte tegen gulzigheid en geboot de mensen niet teveel en te vaak te eten.  *2 Vrouwen, kinderen en werklui nuttigden vaak wel een ontbijt in de vorm van pap, maar men liep hier uit schaamte voor gulzigheid niet teveel mee te koop. Pas vanaf de 17de eeuw werd het nuttigen van een ontbijt steeds gebruikelijker, bij de welgestelden iets later. Het ontbijt bestond in die tijd vaak uit pap, haring of een biscuit. Als drank werd er bier of karnemelk bij gedronken. In de 18de eeuw kreeg het ontbijt meer de vorm zoals wij het nu kennen en werd er steeds meer koffie en thee bij gedronken.
Tegenwoordig is het de normaalste gang van zaken om goed te ontbijten. We zijn allemaal groot gebracht met het idee dat “het ontbijt” de belangrijkste maaltijd van de dag is. We zouden de energie namelijk nodig hebben om goed de dag door te komen. De ontbijtgranen- en broodindustrie heeft hier jarenlang goed op ingespeeld. Inmiddels weten we dat het helemaal niet ongezond is om je ontbijt over te slaan.
 
De afgelopen twee jaar zijn er vijf wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar het effect van het overslaan van een ontbijt. Er is geen enkel bewijs gevonden dat het overslaan van je ontbijt leidt tot obesitas of stofwisselingsaandoeningen zoals diabetes type 2.  Let wel, (ik herhaal het nog maar eens) dit geldt voor gezonde mensen en niet voor kinderen, zwangere vrouwen of mensen die ziek zijn.
Er is steeds meer bewijs dat langere periodes van vasten (b.v. Michael Mosley’s 5:2 intermittent fasting) goed kunnen zijn voor je lichaam. Je lichaam maakt tijdens vastenperiode minder cortisol (stresshormoon) aan, je cholesterol verbetert en je bloedsuiker wordt veel stabieler. Ook zou vasten een gunstig effect hebben op je darmbacterien.
Je ontbijt overslaan is dus helemaal niet ongezond. Vind je ontbijten erg prettig, eet het dan vooral. Het is zeker niet ongezond om wel te ontbijten (let wel: indien je een gezond ontbijt nuttigt), maar een keer je ontbijt overslaan kan dus helemaal geen kwaad.
 
*1  http://www.dailymail.co.uk/health/article-3459145/Why-skipping-breakfast-GOOD-Grazing-avoid-spikes-blood-sugar-lead-eating-myth.html
* 2 https://nl.wikipedia.org/wiki/Middeleeuwse_kookkunst
image_print

2 Comments

  1. Elisah says:

    Dit is voor de meeste mensen nieuw denk ik.
    Je hoort veel mensen zeggen dat je absoluut moet ontbijten.
    Erg interessant.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *