Homemade muesli

IMG_2568 (1)Eet jij  ‘s morgens ook graag een schaaltje yoghurt of kwark met muesli, dan is dit recept echt een aanrader. Je kunt je eigen variatie maken met toevoeging van ingrediënten die jij lekker vindt. Je bent even een half uurtje bezig maar het resultaat is een overheerlijke, voedzame, rijk gevulde muesli waar je een paar weken mee vooruit kunt.

Ingrediënten:

  • 150 gram havermout of speltvlokken;
  • 2 el kokosolie;
  • snuf zout;
  • 4 el honing (dit kun je evt. weglaten en extra gedroogd fruit toevoegen);
  • kaneel of speculaaskruiden;
  • 1 tl vanille essence;
  • Zaden: 1/3 kopje zonnebloempitten, 1/3 kopje met pompoenpitten, 1/4 kopje lijnzaad.
  • Noten: flinke kop in vijzel kleiner gemaakt rauwe noten zoals walnoten, hazelnoten, pecannoten, amandelen.
  • 1 kopje kokosrasp;
  • Gedroogd fruit: rozijnen, gojibessen, stukjes kleingesneden abrikoos of banaan.

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 160 C. (heteluchtoven 150 C)  Leg een stukje bakpapier op je bakplaat. Smelt de kokosolie au bain-marie of in de magnetron. De havermout doe je intussen in een grote kom. Als de kokosolie gesmolten is, schenk er dan de honing bij en strooi 1 flinke tl kaneel of speculaaskruiden in je pan/kom. Mix dit goed door elkaar en schenk de vloeistof over de havermout met als toevoeging nog klein snufje zout over het geheel. Voeg de noten en zaden toe (gedroogd fruit en kokosrasp nog niet) en roer het allemaal nog eens goed door elkaar.

Vervolgens bedek je de bodem van je bakplaat met de havermout mix. Verdeel de massa gelijkmatig over de gehele bakplaat. De bakplaat kan nu de oven in voor zo’n 30 minuten. Schep de muesli iedere 5 minuten even om zodat de muesli gelijkmatig bruin wordt.

Laat de muesli even afkoelen en voeg daarna nog de kokosrasp en het gedroogd fruit toe. Als je de muesli in een goed afsluitbare pot of blik bewaard blijft het zeker 2 weken lekker knapperig.

Hmmmm!

 

 

 

 

image_print

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *