Bloedsuiker in balans houden

bloedsuiker spiegelVan alle personen met suikerziekte in Nederland heeft ongeveer 90% diabetes type 2. Vroeger werd dit ouderdomsziekte genoemd maar tegenwoordig zijn er steeds meer jonge mensen die diabetes type 2 krijgen. Je kunt er veel aan doen om deze aandoening te voorkomen of af te remmen. Het krijgen van diabetes type 2 heeft veel te maken met je leefstijl. Zaken als tekort lichaamsbeweging, roken en overgewicht hebben grote invloed de werking van je alvleesklier.

Je krijgt niet zomaar van de een op de andere dag diabetes type 2. Voordat het zover is, heeft je lichaam vaak al langere tijd te kampen met insulineresistentie/ verminderde glucose tolerantie. Overgewicht is een van de oorzaken van stijgende bloedsuikerspiegels en insulineresistentie. Overgewicht zorgt voorteveel lichaamsvet en vet zorgt  voor toename in bloedsuikerniveau. Door het eten van teveel suiker/koolhydraten en verzadigd/ dierlijk vet stijgt je lichaamsvet, vooral rond je buik en begint de verminderde gevoeligheid voor insuline.

Wanneer je ook nog eens weinig sport wordt je lichaam nog minder gevoelig voor insuline. Spieren nemen namelijk veel meer glucose op dan andere lichaamscellen zoals vetcellen dus wanneer je spiermassa verliest door weinig te sporten neemt je lichaam weinig glucose op. Naast deze factoren zijn ouderdom en een genetisch component(en) ook oorzaken van diabetes type 2 maar de grote toename van mensen met diabetes type 2 komt voor een groot deel door verkeerde leefstijl.

Hoe voorkom je insulineresistentie en diabetes type 2

Allereerst is het voor iedereen belangrijk om voldoende lichaamsbeweging te krijgen. Op die manier voorkom je overgewicht en stimuleer je de aanmaak van spierweefsel. Ook stoppen met roken is een vereiste om je bloedsuiker in balans te krijgen.

Daarnaast is het belangrijk gezond te eten. Eet veel groente en dagelijks een paar stuks fruit. Eet niet teveel verzadigd, dierlijk vet en probeer van de 3 maaltijden per dag minstens een zonder koolhydraten te eten. Je cellen en alvleesklier krijgen dan wat rust omdat ze niet de hele tijd insuline hoeven op te nemen respectievelijk aan te maken. Wanneer je koolhydraten eet is het verstandig om daarnaast altijd iets met vezels (veel groente) te eten zodat je bloedsuiker geleidelijk stijgt.  Ook eiwitten, zoals kip/kalkoen, zorgen ervoor dat de glucose minder snel in je bloed wordt opgenomen als je het tegelijk met koolhydraten (zoals pasta) eet. Verder zijn alcohol en koffie ook bloedsuiker verhogende dranken.

Wat wel eten:

De volgende voedingsmiddelen hebben een positief effect op je bloedsuikergehalte en zouden dan ook regelmatig gegeten moeten worden om je bloedsuiker in balans te houden:

  • Avocado’s: meervoudige onverzadigde vetten in avocado’s, noten en olijfolie zorgen ervoor dat de glucose minder snel in je bloed wordt opgenomen.
  • Olijfolie: meervoudig onverzadigde vetzuren in olijfolie helpen je lichaam om minder insuline resistent te zijn en minder buikvet te krijgen.
  • Blauwe bessen: de bio- actieve stoffen in blauwe stoffen helpen je cellen om meer gevoelig te worden voor insuline.
  • Chia zaden: hebben gunstig effect op bloedsuiker, cholesterol en bloeddruk
  • Kruiden: kaneel, kruidnagel, oregano, fenegriek, salie en knoflook hebben gunstig effect op bloedsuiker.
  • Appel azijn: Vooral bij koolhydaatrijke voeding heeft dit gunstig effect op bloedsuikerniveau.
  • Mango’s: wanneer je iedere dag wat mango eet heeft dat een positief effect op je cholesterol en bloedsuiker gehalte.
  • Kersen: de polyfenolen in kersen hebben een bloedsuiker verlagende werking,
  • Eieren: Eieren geven verzadigd gevoel wat goed is als je gewicht wilt verliezen, daarnaast zorgen ook voor balans in bloedsuikerniveau
  • Knoflook: van knoflook is bekend dat het je cholesterol en bloedsuikerniveau laat dalen.

Zoals je ziet kun je zelf veel doen om diabetes type 2 te voorkomen. Eet gevarieerd en beweeg voldoende dan voorkom je een hoop gedoe en voel je je veel energieker.

 

image_print

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *