Acne en voeding

Heb je al jaren last van acne, dan is het tijd om daar verandering in te brengen. Er is namelijk veel aan te doen om je huid weer rustiger te krijgen of zelfs helemaal acnevrij te zijn.

Acne wordt in veel gevallen veroorzaakt door een disbalans van de androgene hormonen, dit zijn de mannelijke hormonen.

Het belangrijkste androgene hormoon is testosteron. Testosteron is het  mannelijke geslachtshormoon. Ook vrouwen maken testosteron aan, bij vrouwen is testosteron de basis voor de vorming van het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen. Bij mannen wordt het aangemaakt in de testikels en bijnierschors en bij vrouwen in de eierstokken en bijnieren.

Bij een vrouw kan een teveel aan testosteron leiden tot o.a. het uitblijven van de menstruatie, acne, veel lichaamshaar (ook in gezicht), zwaardere stem, veel spiermassa. Al bij een kleine disbalans kun je  last hebben van acne.

Testosteron zorgt er ook voor dat je talgklieren talg produceren. Veel talg zorgt voor een vette huid en samen met een bepaalde bacterie uit de talgklier (die erg van vette huid huid) vormt zich acne. Produceert jouw lichaam (te)veel testosteron, is er een disbalans of reageert jouw lichaam extreem op testosteron, dan kun je behoorlijk last hebben van acne. Dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen.

Naast testosteron zorgen grote pieken in insuline ook voor ontstekingsbevordering en dus acne.  Als je bloedsuiker continue fluctureert, heeft dit effect op je hormonen. Het werkt ontstekingsbevorderend. Hoe meer insuline je lichaam gedurende de dag moet aanmaken hoe meer last je kunt hebben van acne.

Het regelmatig eten en drinken van snel opneembare koolhydraten (suikers) zorgen voor dit continue pieken van je bloedsuikerniveau en dus aanmaak van insuline. Van frisdrank tot en met wit brood en pasta, alles met snelle opneembare koolhydraten laat je bloedsuiker pieken en maakt je lichaamscellen resistent voor insuline. Bovendien zorgt insuline voor de aanmaak van een insuline achtige groeifactor (IGF-1) dat net als testosteron zorgt voor extra aanmaak van talg door de talgklieren. Bij vrouwen is er ook vaak een relatie tussen PCOS  en acne. De androgene hormonen brengen de menstruatie van slag en kunnen zelfs tot onvruchtbaarheid leiden. Ook vrouwen met PCOS kunnen baat hebben bij de volgende adviezen:

Wat hieraan te doen?

De aanpak van acne is dan ook tweeledig. Enerzijds hormonen/testosteron meer in balans krijgen en anderszijds bloedsuiker pieken zoveel mogelijk proberen te vermijden. Voor de koolhydraat junkies onder ons vergt het wel discipline maar het resultaat zal niet teleurstellen.

Tenminste 3 maanden 

Om te weten of het aanpassen van je voeding effect heeft op je acne, is het aan te raden ten minste drie maanden lang het anti-acne dieet te volgen. Op deze manier heeft je lichaam tijd om de hormonen in balans te brengen en insuline een tijd stabiel te houden.

Wat vermijd je gedurende deze 3 maanden?

Koek, snoep, taart, (witte) pasta, (witte) rijst, alcohol, meer dan 1 snee brood, melk, gezoete yoghurt, chips, meer dan 1 kop koffie per dag, patat, pizza en alle andere voeding met veel snelle koolhydraten.

Oftewel: beperk junk food, fast food, suikerrijke voeding, snelle koolhydraten.

Wat eet je wel?

  1. Je beperkt je drie maanden lang tot een koolhydraatbeperkt dieet. Eet veel groente, vooral groente laag in koolhydraten zoals alle groene groentes en eet dagelijks twee porties rood fruit (bessen, aardbeien), vis, vlees, gevogelte zijn prima. Noten en zaden zoals walnoten, macadamianoten, pompoenpitten en zonnenbloempitten zijn prima. Eieren kun je ook gewoon eten. Gebruik de GI (glykemische index) tabel om te onderzoeken welke voeding hoog of laag in suiker is.
  2. Begin iedere dag met een eetlepel lijnzaadolie  bij je ontbijt (mag ook bij avondeten).  Lijnzaad zit namelijk vol met lignanen en lignanen zijn een plantaardige vorm van oestrogeen. Hierdoor wordt het testosteron niveau verlaagd, zowel bij mannen als bij vrouwen.
  3. Kaneel zorgt voor verlaging bloedsuiker, net als kurkuma en citroen en gefermenteerd voedsel zoals zuurkool. Voeg dit regelmatig toe aan je eten.
  4. Zuivel mag, maar beperk het wel tot 1 portie (ongezoete zuivel) per dag. Griekse yoghurt is prima, maar uiteraard wel ongezoet. Amandelmelk is ook prima alternatief.
  5. Drink je veel koffie, probeer terug te gaan naar 1 a 2 kopjes per dag. Koffie heeft namelijk ook invloed op je bloedsuikerniveau. Drink in plaats van koffie veel (kruiden) thee en water.
  6. Wat supplementen betreft adviseer ik de volgende: zink, magnesium/calcium, chroom, b-vitaminen, omega 3 supplementen en probiotica

Probeer het 3 maanden vol te houden. Je zult even geduld moeten hebben, maar zult wel snel merken dat je huid rustiger wordt. Zie je na drie maanden nog weinig verbetering probeer dan om zuivel ook een tijdje links te laten liggen.

 

 

 

 

image_print

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *