8 weerstand verhogende Power Foods

Veel mensen lopen te snotteren of zijn grieperig tijdens de wintermaanden. Drogisterijen merken dit goed aan de toename van de verkoop van hoestdranken, keelpastilles en koortsremmers.  De reclamefolders staan vol met aanbiedingen van dit soort oplapmiddelen.

Vaak onderdruk je met tabletten en pillen alleen maar de klachten. Beter is om het zelfgenezend vermogen van je lichaam te ondersteunen. Je lichaam is, in veel gevallen,  heel goed in staat om een bacterie of virus te lijf te gaan. Rust is vaak de allerbeste remedie. Verder kun je met voeding het een en ander doen om je weerstand op pijl te krijgen. Allereerst kun je het beste direct stoppen met het eten van suikerrijke voeding. Suiker ondermijnt de weerstand, dit geldt ook voor suiker uit (verse) vruchtensappen en fruit. Je kunt wel wat blauwe bessen eten omdat hier relatief weinig suiker in zit, maar wel veel vitamine C en anitoxidanten.

Ook kun je beter even geen melk drinken, dit in verband met slijmvorming in je keel. Het beste is niet teveel en ook niet te zwaar te eten zodat je lichaam alle energie kan steken in het bestrijden van het virus of de bacterie. Naast ouderwetse kippensoep is bouillon met  knoflook en japanse paddenstoelen erdoor heel goed om te nemen. Verder drink veel water en/of thee op basis van verse gember (1 cm geraspt per glas) en een schijfje citroen. Die hards kunnen hier nog wat (1/2 tl) kurkuma bij doen maar lekkerder is om kurkuma door roerbakgroente te strooien. Zwarte en (matcha) groene thee zijn overigens ook gezonde theeën zolang je er maar geen suiker bij doet.

8 weerstand verhogende voedingsmiddelen:

  1. Knoflook
  2. Gember
  3. Kruiden: kurkuma, zwarte peper, oregano, knoflook, kruidnagel, zoethout
  4. Zinkrijke voeding: vlees, ongebrande cashewnoten, paddenstoelen, pompoenpitten (haring/oesters etc).
  5. Eieren: eieren zijn rijk aan eiwitten, zink en selenium. Stoffen die weerstand verhogen.
  6. Yoghurt (ongezoet). Yoghurt is net als zuurkool, kefir en diverse andere voedingsmiddelen rijk aan probiotische bacterien. Deze bacterien zijn belangrijk voor een goede balans in je darmen.
  7. Japanse paddenstoelen zoals shitake en oesterzwammen.
  8. Blauwe bessen

Verder is rust en voldoende slaap natuurlijk heel belangrijk, net als het voorkomen van stress en vermijden van sigarettenrook en alcohol. Vitamine D is ook belangrijk voor behouden van een goede weerstand.

 

image_print

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *