5 tips om succesvol af te vallen

Allereerst wil ik iedereen een gezond, liefdevol en gelukkig nieuwjaar wensen!

Het nieuwe jaar is voor veel mensen de tijd om orde op zaken te stellen: aan de slag met die overtollige kilo’s, stoppen met roken, meer bewegen, meer ontspannen enzovoorts.afvallen
We weten allemaal dat bij veel mensen de nieuwjaarsvoornemens niet veel meer zijn dan voornemens. Vaak sneuvelen ze al na afloop van week 1. Voor het volhouden van je voornemens heb je vaak de nodige zelfdiscipline en een portie doorzettingsvermogen nodig en zul je oude gewoontes moeten doorbreken. Oftewel: kom uit je comfort zone en realiseer je dat bepaalde gewoontes niet goed zijn voor je lichaam/geest.
Weet je van jezelf dat je weinig zelfdiscipline hebt om effectief gewicht te verliezen dan zijn er diverse mogelijkheden om toch effectief je doelen te behalen. Hieronder staan 5 stappen die je kunt volgen om succesvol van je overtollige kilo’s verlost te worden:

1. Bepaal voor jezelf een haalbaar streefgewicht met tussendoelen.
Kleine stappen werken vaak effectiever dan grote stappen dus als je behoorlijk (>10 kg) overgewicht hebt kun je eerst als doel stellen om 5 kg af te vallen. Heb je dat behaald dan is dat je eerste succes, geef jezelf een cadeautje en maak gelijk een nieuw doel voor de volgende kilo’s.

2. Afvallen doe je bij voorkeur niet alleen. Samen afvallen werkt veel effectiever dan in je eentje afvallen. Sluit je aan bij een online dieetgroep, bij een sportschoolprogramma of ga aan de slag met een vriend/familielid/kennis die ook wil afvallen. Je kunt elkaar enorm stimuleren en steunen. Hulp zoeken bij een dietist/voedingsconsulent is ook een goede stok achter de deur.

3. Schrijf op wat je eet. Bijna iedereen eet en drinkt gedurende de dag (ongemerkt) meer dan dat hij/zij zelf denkt. Je krijgt enorm veel inzicht in je eigen voedingsgewoontes. Misschien eet je wel gezond maar eet je wel te veel, ook van gezond eten kun je namelijk aankomen. Ook kan het zijn dat je te weinig eet en dus een hele trage verbranding hebt. Het voedingscentrum heeft een handige App ontwikkeld, de Eetmeter. Je kunt daarin alles dat je eet en drinkt invullen.

4. Zorg dat je voldoende beweegt. Ons lichaam is niet gebouwd om te zitten en toch zitten we een groot deel van de dag. Van beweging wordt je verbranding beter, krijg je een betere conditie en krijg je meer spieren. Iedere dag een stuk wandelen (van station naar huis bijvoorbeeld) kan al verschil maken. Je voelt je beter in je lichaam als je aan beweging doet en dat werkt door op je geest.

5Voorkom een hongergevoel. Om af te vallen hoef je echt geen honger te leiden. Er zijn voldoende gezonde voedingsmiddelen die weinig calorieen bevatten, die toch lekker zijn en je  maag prima vullen. Hou je niet van groente dan adviseer ik je hier toch meer van te gaan eten. Groente is super gezond, zit vol met vezels en belangrijke mineralen en vitamines die je lichaam echt nodig heeft. Zit je de hele dag op je werk of ga je een hele dag op pad zorg dan dat je altijd gezonde producten meeneemt. Je zelfdiscipline krijgt het namelijk wel erg zwaar als je een hongergevoel krijgt. Dan zijn de meeste mensen geneigd dit nare gevoel snel weg te eten met junkfood.

De bovenstaande 5 tips vormen voor de meeste mensen de randvoorwaarden om succesvol af te vallen. Naast deze randvoorwaarden zijn er nog veel meer tips waardoor afvallen beter kan lukken maar met een goed plan van aanpak kom je al een heel eind.

 

image_print

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *