10 tips om gezond en duurzaam te eten tijdens de kerstdagen

De kerstdagen zijn bij uitgezonde kerststek dagen om lekker te ontspannen, heerlijk te eten en volop te genieten van elkaars gezelschap. Lekker en gezond gaan gelukkig prima samen.

In deze blog geef ik tien tips om de kerstdagen gezond in te vullen en een duurzaam karakter te geven

    1. Zorg dat je veel groente- en fruitgerechten op het menu hebt staan. Groente is gezond, licht verteerbaar en in veel gevallen erg veelzijdig.
    2. Eet, in het kader van duurzaamheid, zoveel mogelijk groente van dit seizoen. In de maand december zijn de volgdende groentesoorten volop verkrijgbaar en ook nog eens van eigen bodem: (zoete) aardappelen, champignons, knolselderij, paddenstoelen, pompoen, prei, rode biet, rode kool, spruiten, schorseneren, witlof, wortelen, pastinaak, savooiekool, ui, groene selderij, knolraap en koolraap.
    3. Borrelhapjes kun je laten bestaan uit dadels met geitenkaas, mooi opgemaakt (in kerstboomvorm) bord met diverse soorten rauwkorst en yoghurtdip, toastje met vis, ongebrande noten, olijven, crackers met tapenade of een schaaltje pistachenoten (skinny nuts).  Vermijd zoveel mogelijk bewerkt vlees zoals pate, salami en andere bewerkte vleessoorten. Bewerkt vlees is kankerverwekkend en dikmakend en al het zout veroorzaakt vaak hoofdpijn. Kaas is ook erg dikmakend dus beperk ook je kaasconsumptie.

      Creamy carrot and sweet potato soup with sprig of thyme in white ribbed soup bowl

      Creamy carrot and sweet potato soup with sprig of thyme in white ribbed soup bowl

    4. Begin het kerstdiner met een lichte amuse bijvoorbeeld champignons/portobello uit de oven gevuld met stukjes paprika, pijnboompitten en wat kaas of een gevulde tomaat of een dun toastje met wat gerookte forel, light halvanaise en zure appel. Staat leuk en is licht verteerbaar
    5. Kies voor een voedzame soep op groentebasis. Soep die gezond en licht verteerbaar is zoals zoete aardappel- uiensoep of een pompoensoepje.
    6. Beperk zoveel mogelijk  koolhydraten als pasta en brood. Een stukje brood bij een gerecht is prima maar een grote mand brood op de dinertafel vaak onnodig. Pasta kun je vervangen door courgette noodles of je beperk gewoon je portiegrootte.
    7. Kies voor vis in plaats van vlees. Kies wel voor duurzame vis. Bij zeevis moet er dan het MSC keurmerk (voor duurzame visserij) op staan en bij kweekvis het ASC keurmerk.
    8. Goed kauwen is erg belangrijk. Neem de tijd zodat je spijsvertering volop zijn werk kan doen. De spijsvertering begint al in je mond met de aanmaak van het enzym amylase.
    9. Zet kannen water op tafel met munt en wat gember. Munt en gember bevorderen beide de spijsvertering. Je kunt ook na afloop van je diner een kop muntthee of gemberthee met kaneel maken. Dit is ook erg prettig voor een goede spijsvertering. Kies je na de maaltijtony chocolonyd voor koffie of thee houd dan rekening met keurmerken als fairtrade, UTZ certified en Max Havelaar. Ook bij chocolade (bonbons) kun je letten op een van deze keurmerken. Kies voor goede chocolade, goede chocolade is veel smaakvoller en voorkomt dat je overeet.
    10. Beperk je alcoholconsumptie. Alcohol maakt dik en duf. 1 gram alcohol bevat 7 kcal. Dat is meer dan in een gram pure suiker. Een glaasje rode wijn is prima maar een fles per persoon is gewoon veel. Drink veel water tussendoor. Een biologische wijn zonder (extra) toegevoegd sulfiet geniet de voorkeur. Druivensap is overigens ook erg lekker en staat ook leuk in een wijnglas, overigens zit hier wel weer veel suiker in maar maakt het niet duf.

Ik wens iedereen gezellige, gezonde en duurzame kerstdagen toe. Bedankt voor het lezen van mijn blogs het afgelopen jaar!

image_print

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *