Weerstand verhogen door gezond te eten

Nu de temperatuur buiten langszaam omlaag gaat en de zon zich minder vaak laat zien, neemt het aantal griepgevallen in rap tempo toe. Gelukkig kun je er zelf veel aan doen om te voorkomen dat je geveld wordt door griep.

Zorg allereerst voor voldoende nachtrust (>6 uur slaap per nacht) in een goed geventileerde slaapkamer. Als je rust kan je lichaam zich goed herstellen en zich wapenen tegen allerlei virussen. Het voorkomen van stress is ook belangrijk om je weerstand op pijl te houden. Langdurige stress put je lichaam langzaam uit en  is  funest voor je weerstand. Iedere dag iets (min. 20 minuten) aan lichaamsbeweging doen (liefst in de buitenlucht) is noodzakelijk om fit en gezond de winter door te komen. Continue reading

image_print

Sint Maarten feest

Volgende week vrijdag is het 11 november, Sint Maarten. Duizenden kinderen gaan met hun lampion langs de deuren en hopen na afloop met een goed gevulde zak weer thuis te komen. Uiteraard hoort er snoep bij deze avond.
Toch zal het geen verrassing zijn dat ik als voedingsadviseur niet zo’n voorstander ben van al die zakjes gekleurd, gezoet en met e-nummers volgestopt snoepgoed. Naast het feit dat het super slecht is voor een kindergebit zit er totaal geen enkele voedingswaarde in die zakjes. Veel kinderen zijn allergisch voor e-nummers of suiker en vaak hoor ik dat kinderen hun snoep na thuiskomst gelijk moeten wegleggen van hun ouders. . Ieder jaar probeer ik met mijn blog weer mensen te inspireren om leuke traktaties uit te delen die niet altijd met snoep te maken hebben. 

Natuurlijk hoort bij Sint Maarten wat snoepgoed. Het zou alleen mooi zijn als er wat meer variatie is en kinderen ook kunnen kiezen voor iets gezonds of een klein speelgoedje. Zo blijft het een beetje in balans. Vorig jaar had ik zelf kleine, gekleurde lampjes en glow in dark ringen op het dienblad liggen. Ik kan je zeggen dat niemand naar snoep vroeg en het erg druk was aan de deur.IMG_0534_1024

Tegenwoordig kun je bij de Action, Big Bazaar, Xenos, Blokker of Bart Smit vaak voor weinig geld hele leuke spulletjes kopen. Om je op ideeen te brengen heb ik hieronder wat suggesties staan die binnen ieders budget passen.

Eetbare “gezonde” uitdeel ideeën:

  • Zakjes snack a jack mini;
  • Snoepjes op basis van puur fruit, onder andere bij Ah/Xenos
  • Doosjes rozijnen of mini stukjes aarbei/appel (hema);
  • Mini Milky Way (69 kcal per reepje, betere keuze dan Mars, twix etc);
  • Pakjes Roosvice 50/50 of Roosvice multivit. Stevia  (rel. goede keuze: ongeveer 2 klontjes suiker per glas);
  • Popcorn verpakt in goed afgesloten zakjes;
  • Pakje kinderbiscuitjes
  • Mandarijntjes of kleine appeltje met leuke Minion, Cars of Frozen sticker erop geplakt.
  • Snoeptomaatjes;
  • Soepstengels (evt. met dropveter);
  • Zakjes druiven;
  • Knijpfruit (als je weinig kinderen aan de deur krijgt, want die zijn best duur).

Non food uitdeel ideeën:

  • Figuurgummetje, bij Action 0,39 Eur per vier;
  • Plaktattoos;
  • Buttons;
  • Plastic dieren, bij Big Bazaar per 10 voor 2 euro.
  • Wasco(‘s) verpakt in wat cellofaan papier.
  • Stickers/ stickervellen big Bazaar, Action onder 0,50 Eur;
  • Glow in de dark ringen, 6 stuks voor 0,59 Eur Action;
  • Cars of ander soort penselen, 4 stuks 0,59 Eur Action;
  • Lampjes voor om je vinger, Action
  • Pennen/ Potloden/stempels/wasco
  • Sleutelhangers
  • Stuiterballen

 Ik wens iedereen veel plezier met lopen en/of uitdelen!

image_print

Is jouw kind een slechte eter?

Gezonde eetgewoonten leer je kinderen het beste aan als ze tussen de 6 en 18 maanden oud zijn. Vanaf de leeftijd van 2 jaar worden veel kinderen al kieskeurig met betrekking tot wat ze wel en niet willen eten. Als ze voor die tijd al zeer regelmatig veel verschillende fruit- en groentesoorten hebben gegeten, is de kans groter dat een kind veel meer “lust” na zijn/haar tweede verjaardag en hier dus zijn/haar hele jeugd en leven profijt van heeft. Laat een jong kind dus veel proeven en laat die gepureerde potjes (die vaak nergens naar smaken) zoveel mogelijk staan. Het Opperdepop kookboek van Albert Heijn vond ik zelf altijd een erg goed boek om ideeën uit op te doen. Vanaf zes maanden kun je al hapjes maken met munt/doperwten, courgette, witlof/ham en nog veel meer.

Bron: http://www.nytimes.com/…/when-do-you-worry-about-a-picky-ea…

image_print

Trendy food bij een trendy lifestyle

Per week komen er meerdere nieuwe foodbloggers bij. Niet dat er zoveel nieuwe ontdekkingen over voeding worden gedaan of dat er volop nieuwe recepten bedacht worden. Nee, er is vooral sprake van het betere knip- en plakwerk gegoten in een eigen bedacht hip jasje. Hoewel eigen, ook qua vormgeving doet men elkaar graag na.  Continue reading

image_print

In het programma Couleur Locale van omroep Castricum mocht ik deze week het een en ander vertellen over het Pegan dieet. Dit naar aanleiding van het boek dat ik pasgeleden heb geschreven: Het Pegan dieet voor beginnners. Het programma wordt de komende week drie keer per dag uitgezonden op C-tv.

Benieuwd naar de uitzending, klik dan op onderstaande link.

 

http://www.castricum105.nl/2016/06/29/nieuwe-aflevering-couleur-locale-2/#more-60961

image_print

Roomboter of margarine

Vanavond werd in het progamma Broodje Gezond gesproken over wat  gezonder is: roomboter of margarine.
Qua gezondheid kwam margarine als beste naar voren. Hoewel ik zelf al jaren (met mate) roomboter gebruik en niet gek ben op chemische margarine,  is er steeds meer bekend over verzadigd vet uit roomboter en het effect op je cholesterol en daarmee het risico op hart- en vaatzieken. Continue reading

image_print
1 2 9